Organy Katedry Wrocławskiej - historia niezwykła

Dodano: 21.11.2024

Zapraszamy na wyjątkowy, listopadowy Wieczór Tumski, poświęcony organom wrocławskiej Katedry św. Jana Chrzciciela! Poświęcimy się tęsknocie za instrumentem, który tymczasowo opuścił mury kościoła, żeby odzyskać dawny blask. Jego brak, odsłonił za to imponującą rozetę, która na co dzień widoczna jest tylko od frontu!

Dzięki niezwykłej formule dwugłosu w wykonaniu ks. kanonika Pawła Cembrowicza (proboszcza wrocławskiej Katedry) i prof. dr. hab. Piotra Rojka (z Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu) poznamy całą niezwykłą historię tego instrumentu.

W drugiej części Wieczoru rozbrzmi legendarny wrocławski chór, założony w 1966 roku przez Edmunda Kajdasza – Cantores Minores Wratislavienses. Chórzyści wystąpią z akompaniamentem Marty Niedźwieckiej, która zagra na specjalnie przywiezionym pozytywie, a całością zadyryguje obecny dyrektor zespołu - Piotr Karpeta, ale nie zabraknie kilku utworów na organy! O te ostatnie zadba dobrze Państwu znany - Piotr Rojek.

Nie może Państwa zabraknąć, to będzie niezapomniane wydarzenie! Wstęp tradycyjnie wolny.

Program:

  • Jan Podbielski (poł. XVII w.) – Preludium (pozytyw solo)
  • Ruggiero Giovanelli (1560-1625) – Jubilate Deo
  • Thomas Fritsch (1563-1619) - Osculetur Me
  • Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621) – Toccata in C Ionian (pozytyw solo)
  • Asprilio Pacelli (1570-1623) – Cantate Domino
  • Ludovico Casali (~1575-1647) – Gaudens Gaudebo
  • Asprilio Pacelli – Estote Fortes in Bello
  • Benedetto Pallavicino (~1551-1601) – Jubilate Deo
  • Charles-Marie Widor (1844-1937) - Symphonie VI op. 42. cz. 5 Finale (organy solo)
  • Piotr Rojek (*1975) – Improwizacje (organy solo)


Ks. mgr lic. Paweł Cembrowicz, ur. w 1965 r. w Bolesławcu. Ukończył formację do kapłaństwa w Metropolitalnym Wyższym Seminarium Duchownym we Wrocławiu i studia teologiczne na Papieskim Wydziale Teologicznym we Wrocławiu. Święcenia kapłańskie otrzymał w 1991 roku. Pracował jako wikariusz w parafii pw. św. Michała Archanioła w Bystrzycy Kłodzkiej (1991-1994). Odbył studia specjalistyczne z zakresu liturgiki na Papieskim Uniwersytecie „Angelicum” i Papieskim Instytucie Liturgicznym „Anselmianum” w Rzymie (1994-1999), ojciec duchowny w MWSD we Wrocławiu i wykładowca liturgiki na PWT we Wrocławiu (1999-2011), proboszcz w parafii pw. NMP Matki Pocieszenia w Oławie (2011-2014). Od 2014 roku proboszcz parafii katedralnej pw. św. Jana Chrzciciela we Wrocławiu.

Piotr Rojek ukończył studia w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu na Wydziale Instrumentalnym w klasie organów prof. Andrzeja Chorosińskiego oraz na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury, Teorii Muzyki i Muzykoterapii w klasie kompozycji
prof. Zygmunta Herembeszty i prof. dr. hab. Krystiana Kiełba.

Odbył szereg kursów mistrzowskich interpretacyjnych oraz improwizatorskich, prowadzonych przez tak wybitne osobistości świata muzyki organowej, jak: Julian Gembalski, Bernhard Haas, Hans Haselböck, Ferdinand Klinda, Ton Koopman, Jon Laukvik, Armin Schoof, Wolfgang Seifen, Józef Serafin czy Harald Vogel.

Artysta regularnie koncertuje zarówno w kraju, jak i za granicą: /m.in./ w Austrii, Czechach, Finlandii, Gruzji, Hiszpanii, Izraelu, na Litwie, Łotwie, w Niemczech, Norwegii, Słowacji, Szwecji, Ukrainie, USA, Wielkiej Brytanii we Włoszech oraz na Węgrzech i Wyspach Ålandzkich.

Prowadzi także kursy mistrzowskie w kraju i za granicą. Ma w dorobku kilkanaście płyt. Powstała w 2005 roku płyta, na której zarejestrowano dziewięć toccat wybitnych kompozytorów od baroku do XX wieku, wykonanych na zabytkowych organach Adama Horacego Caspariniego w Wołowie, otrzymała nominację do prestiżowej nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

Piotr Rojek był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Internationale Altenberger Orgelakademie w Niemczech oraz laureatem konkursów organowych i kompozytorskich.
Artysta otrzymał także szereg nagród i wyróżnień.

Cantores Minores Wratislavienses (wrocławski chór kameralny) został założony przez Edmunda Kajdasza w 1966 roku. Pod kierunkiem obecnego dyrygenta Piotra Karpety (od 1991 r.) chór został zmniejszony z 32 do 17 śpiewaków, by móc zgodnie z aktualnymi tendencjami wykonawczymi prezentować muzykę dawnych epok. Artyści zespołu występują także w mniejszych składach, od 4 do 12 osób, współpracują z innymi zespołami w Polsce i za granicą, a także występują jako soliści. Repertuar zespołu liczący ponad 1000 pozycji obejmuje całą muzykę Europy od średniowiecza po muzykę współczesną.
Zespół dał już ponad 2600 koncertów, dokonał ponad 100 nagrań radiowych, telewizyjnych i płytowych (ponad 40 płyt), występował na licznych festiwalach (m. in. 36 razy na festiwalu Wratislavia Cantans). Podczas swych podróży zagranicznych odwiedził większość krajów europejskich, a także Izrael, Turcję, Gruzję, Armenię, Azerbejdżan i Meksyk. Nagrana w 2007 roku płyta z cyklu Musica Claromontana vol. 21 z utworami Józefa Elsnera otrzymała nominację do nagrody Fryderyk. W ostatnich latach zespół wystąpił na wielu festiwalach i nagrał 5 kolejnych płyt.

Piotr Karpeta ukończył Akademię Muzyczną w Katowicach, gdzie pracował później jako asystent. Od 1991 roku jest dyrektorem Wrocławskich Kameralistów, prowadzi chór Cantores Minores Wratislavienses. Jest współzałożycielem i solistą zespołu Ars Cantus oraz Chóru Męskiego Cerkwi Prawosławnej św. św. Cyryla i Metodego we Wrocławiu Oktoich, a także męskiego zespołu Stoltzer Ensemble. Występował jako dyrygent i śpiewak w ponad 20 krajach, brał udział w wielu programach zarejestrowanych przez Polskie Radio i Telewizję Polską oraz w kilkudziesięciu nagraniach płytowych. Odznaczony medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis, Zasłużony dla Wrocławia i in.
Marta Niedźwiecka to absolwentka klasy klawesynu prof. Marty Czarny-Kaczmarskiej i dr hab. Aleksandry Rupocińskiej w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także Hochschule für Musik und Theater „Felix Mendelssohn Bartholdy” w Lipsku w klasie Nicholasa Parle’a. Brała udział w wielu kursach mistrzowskich prowadzonych przez m.in. Ketila Haugsanda, Jacquesa Ogga, Bernharda Klapprotta, Władysława Kłosiewicza czy Marka Toporowskiego. Interesuje się wszelkimi historycznymi instrumentami klawiszowymi.
Artystka prowadzi bogatą działalność koncertową i dydaktyczną. Wykłada we wrocławskiej Akademii Muzycznej, a także w Lidzbarku Warmińskim podczas Festiwalu Varmia Musica. Jako kameralistka współpracuje z wieloma zespołami, takimi jak m.in. Wrocławska Orkiestra Barokowa, Ars Cantus, Cantores Minores Wratislavienses, Wrocław Baroque Ensemble, Fernabucco, kwartet smyczkowy Musicarius. Występowała także na licznych festiwalach – krajowych i zagranicznych. Z niektórymi wcześniej wymienionymi zespołami, nagrała szereg płyt z muzyką dawną. Wiele z tych albumów otrzymało nagrodę „Fryderyka” lub było do niej nominowanych.
Była stypendystką Deutscher Akademischer Austauschdienst (2008), jest laureatką Wrocławskiej Nagrody Muzycznej (2007) oraz VII edycji programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska (2010), a także stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2021).

wieczory_tumskie_afisz_24112024.jpg